Frågor och svar

Vanliga frågor

Vi är här för dig.

Mån-fre 8-16 ( vardagar )

kontakt@botantique.se

0733-448486

Leverans och order

Hur skickas min beställning 

Normal leveranstid är cirka 2-10 arbetsdagar innan din order lämnar oss. Under högsäsong (april-juni) kan det ta något längre tid. Du vet att din beställning är på väg när pengarna dras från ditt konto. Då är beställningen packad och lämnad till Postnord.

Vi skickar beställningar med PostNord. Vi tar inte ekonomiskt eller juridiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss ( paket  7 dagar), så fakturerar vi dig 250 SEK för vårt arbete med hantering av varorna och för eventuella kostnader som tillkommer för att växterna blir dåliga pga av den långa liggtiden hos ombud/terminal som ej går att sälja vidare efter att vi mottagit dem. 

Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, storlek på vara och leveransort - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Vid enstaka tillfällen kan dessa behöva korrigeras och vi förbehåller oss rätten att via ett mail be er swisha den extra kostnaden som tillkommer.

Leverans sker med PostNord och så fort din beställning kommer till ditt närmaste PostNord utlämningsställe eller terminal om du valt hemleverans (som är tillgängligt vid leverans) skickas ett sms till dig som talar om att din beställning finns att hämta.
Har du valt hemleverans så sker leverans även om du inte är hemma & då ställs leveransen av utanför din adress.

 

När kommer min beställning  

Normal leveranstid är ca 2-10 arbetsdagar, under högsäsong kan det komma att ta något längre tid. 

När pengarna dragits från ditt konto via Klarna så har det lämnat över till PostNord av oss. 

Frågor om min order

Kan jag avbeställa en order

Det går bra så länge den inte blivit packad.

 

Hur länge ligger mitt paket hos ombud.

7 dagar 

 

Vad gäller om jag inte hämtat ut mitt paket

Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket  7 dagar), så fakturerar vi dig 250 SEK för arbete med hantering av varorna och för eventuella kostnader som tillkommer för att växterna blir dåliga pga av den långa ligg tid hos ombud som går att sälja vidare efter att vi mottagit dem. 

 

Kan jag ändra min order

Vad händer om jag behöver ändra eller avbryta min order?

Vänligen kontakta oss på kontakt@botantique.se. så snart som möjligt om du vill ändra eller annullera din beställning. Vi gör vårt bästa för att behandla din förfrågan så fort vi hinner. 

 

Kan jag ändra leveransadress 

Vad händer om jag behöver ändra min leveransadress?

Vänligen kontakta oss på kontakt@botantique.se

så snart som möjligt om du behöver ändra din leveransadress. Vi gör vårt bästa för att hjälpa dig.

 

Vad är statusen på min order?

Din order levereras oftast inom 2-10 arbetsdagar. Vid högsäsong kan det komma att ta lite längre tid.Har du inte fått din order efter 14 dagar så rekommenderar vi att ni kontaktar oss på kontakt@botantique.se så ska vi försöka hjälpa er så fort som möjligt. 

Retur Policy

Om du ångrar ditt köp och vill skicka tillbaka en produkt kontaktar du kundtjänst. Efter registrerad returförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. Vid utnyttjande av öppet köp på e-handeln står du som kund för fraktkostnaden. Ångerrätten omfattar inte växter, fröer, lök och knöl.

 

Returen måste skickas inom 14 dagar efter det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten.

Det är du som kund som ansvarar för produkten tills dess att den mottagits av oss vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Tänk på att paketera ordentligt.

Alla returer skickas som företagspaket direkt till

BOTANtIQUE AB 

Bjeretsvägen 197-6

233 92 Svedala

Vi godkänner inga returer som görs till ombud, utlämningsställen etc. 

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att returnerad produkt ankommit till BOTANtIQUE

Garanti

 

BOTANtiQUE s  växtgaranti innebär att du ska få en frisk planta. Du har tre dagar på dig efter att du mottagit eller köpt växter att reklamera din växt om plantan har sjukdom eller ohyra (gäller ej bladlöss). Har du fått fel sort har du rätt att reklamera växten upp till 5 år. Om du anser att du mottagit en sjuk växt eller fel sort och vill reklamera ditt köp, följ instruktionerna nedan.

Innan ni tar upp växten, rådfråga oss alltid innan. Vid reklamation ska växt kunna visas upp men ta kontakt med oss innan för att bedöma.

 

1. Kontakta kundtjänst via mail kontakt @botantique.se och vid köp via e-handeln ange ordernummer och fullständigt namn.

 

2. Ladda upp foto/foton på den växt/ växter du vill reklamera och beskriv kortfattat orsaken till reklamationen. ( När fysisk butik finns så uppvisa kvitto )

 

3. Invänta vidare instruktioner angående ditt ärende via mail.

 

Vid godkänd reklamation erbjuds en ny likvärdig växt om möjligt. Vid köp på e-handeln justeras annars beloppet via Klarna. ( Vid köp i butiken utformas ett tillgodokvitto som gäller i 2 år.)

Innan ni tar upp växten, rådfråga oss alltid innan. Vid reklamation ska växt kunna visas upp men ta kontakt med oss innan för att bedöma växtens skick.

Undantag i garantin; växtgarantin gäller inte vid skador som uppkommit efter köpet, t ex vinterskador, felgödsling, felaktig plantering, dålig dränering eller allmän misskötsel m.m. och avvikelse från rekommenderad skötsel av växt som ges av vår personal och som finns tillgänglig på vår hemsida.

Garantin gäller heller ej på växter inköpta med nedsatt pris.

Lagersaldo

Lagersaldo 

Visar om en vara finns i lager men lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan inte garanteras. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager så förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Vid mån av tid kontaktar vi er och kommer med andra liknande förslag som finns i lager. 

Om ingen ersättningsvara hittas enligt överenskommelse med er så återbetalas mellanskillnaden via Klarna.

köp och leveransvillkor

Köp och leveransvillkor 

När du genomför ett köp hos BOTANtIQUE godkänner du våra köpvillkor i sin helhet och samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. 

 Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. 

Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.

Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om inget annat anges. BOTANtIQUE reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. BOTANtIQUE förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera därför skräpposten för säkerhets skull.

Vi förbehåller oss rätten att justera er order utan att meddelande om detta innan vi skickar er order, om det är så att vissa varor är slut för säsongen, ibland behöver vi byta storleken på krukan gällande perenner, eller om en vara utgått m.m.Alla växter är unika, därför kan vi inte garantera att växten du köper kommer se ut exakt som på bilderna, däremot kan vi lova att vi kommer göra vårt bästa för att skicka dig en växt som är så lik som möjligt.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst och oavsett anledning ta bort eller ändra de tjänster samt produkter vi erbjuder och den information vi visar på vår webbshop utan föregående meddelande. Men har som mål att informera om något är slut och försöka komma med förslag på liknande produkt/växt.

Varor som är slut i lager? Om en vara du beställt har tagit slut i lager skickas dina övriga varor så snabbt som möjligt. Vi kontaktar dig så fort som möjligt för att informera om det saknas någon vara i din beställning och försöker komma med förslag på liknande vara/växt. Vi krediterar även din betalning för den saknade varan via Klarna. Vi försöker att restnotera varor som är tillfälligt slut men reserverar 

oss för felsaldo i vår webbshop. Varor som är tillfälligt slut måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle. Vi har ingen möjlighet att automatiskt meddela när en artikel åter finns tillgänglig efter att ha varit tillfälligt slutsåld. 

transportskador

Transportskador 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

integritetsplolicy och gdpr

Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på www.botantique.se genom att behandla dina beställningar och returer via vår onlinetjänst och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi botantique.se ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order.

• Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.

• Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.

• Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Botantique ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.

Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Klarnas köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.

Vi lämnar inte ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.

Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.

Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.

Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Botantique skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Botantique med undantag av följande situationer:

• du har ett pågående ärende med kundservice

• du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats

• du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren

• om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte

Botantique är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

Botantique AB 

Bjeretsvägen 197-6

233 92 Svedala

Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 559377-0695

Botantique behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.

Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.

De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).

Om du anser att vi på Botantique behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.

Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.

*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

 

köpevillkor

Köpvillkor

Vi reserverar oss för prisjusteringar under säsongens gång i följd med att inköpspriserna justeras ju längre in i säsongen det följer.

Priserna kan också påverkas av andra omständigheter som BOTANtIQUE inte råder över.
Reservation för ev. tryckfel.